Employee Value Proposition – så blir ni en attraktiv arbetsgivare

Hur attraktiv är ni som arbetsgivare? Genom att ta fram företagets Employee Value Proposition sätter ni ord på vad era medarbetare kan förvänta sig i form av lön, förmåner, arbetsmiljö, karriärutveckling och företagskultur.

Vad menas med Employee Value Proposition?

Förenklat kan man säga att Employee Value Proposition (EVP) beskriver det unika värde som arbetsgivaren erbjuder sina anställda. Företagets EVP ska tydligt definiera och kommunicera vad som gör arbetsplatsen attraktiv att jobba för. En välformulerad EVP kan både hjälpa er att behålla medarbetare och locka nya talanger till företaget.

Ert erbjudande kan till exempel inkludera:

  • Lön och förmåner
  • Företagskultur och värderingar
  • Karriärmöjligheter och utveckling
  • Balans mellan arbete och fritid
  • God arbetsmiljö
  • Bra ledarskap och stöd från chefer
  • Socialt ansvar

Läs också: Så kan HR prata med chefer om lönesättning

Förmåner är en del av Employee Value Proposition

Generösa förmåner utmärker arbetsgivare som vill ge sina medarbetare det allra bästa. Det är särskilt fördelaktigt för företag med lägre löneläge, där olika typer av förmåner får kompensera för lönen.

Exempel på förmåner är:

  • Pension
  • Sjukförsäkring
  • Utökat antal semesterdagar
  • Friskvårdsbidrag
  • Bilförmån
  • Flexibla arbetstider
  • Flexibel arbetsplats

Starkare EVP med rätt förmåner

Det är viktigt att ta reda på vilka förmåner och andra belöningar medarbetare och chefer efterfrågar på arbetsplatsen, så att ni som arbetsgivare kan matcha de behoven.

Tänk på att behovet ofta varierar beroende på ålder, roll i företaget och livssituation. Det är därför viktigt att anpassa förmånsutbudet för att möta olika behov och skapa långsiktig trivsel för alla medarbetare.

Vanliga frågor om Employee Value Proposition

Vem ska utforma företagets Employee Value Proposition?
Ansvaret för att ta fram företagets EVP ligger ofta hos flera delar av organisationen. Ledningsgruppen bidrar med strategisk riktning så att erbjudandet stämmer överens med företagets mål och värderingar. HR har sedan en central roll i både skapandet och implementeringen.

Genom att involvera medarbetarna i arbetet kan företaget utforma ett erbjudande som både är relevant och attraktivt. Sedan är det ofta upp till kommunikationsavdelningen att marknadsföra erbjudandet på ett sätt som stärker arbetsgivarvarumärket.

Med ett gott internt samarbete kan företaget ta fram ett EVP som speglar företagskulturen och attraherar rätt talanger.

Måste företagets EVP vara “unikt”?
Ni måste inte ha ett unikt smörgåsbord av förmåner och annat till era anställda. Med det sagt så tjänar ert arbetsgivarvarumärke på en distinkt profil som gör att ni särskiljer er från andra arbetsgivare inom samma bransch.

Hur säkrar företag en konkurrenskraftig EVP som håller över tid?
Företagets Employee Value Proposition behöver regelbundet utvärderas och uppdateras för att förbli konkurrenskraftigt. Det finns flera saker en arbetsgivare kan göra:

  • Satsa på en stark företagskultur: Företag med tydliga värderingar har ofta enklare att attrahera och behålla sina medarbetare över tid.
  • Var lyhörd mot organisationen: Samla information från medarbetarna via samtal eller undersökningar.
  • Ha rutiner för omvärldsbevakning: Genom att studera marknaden och konkurrerande verksamheter kan företaget snabbt justera sitt erbjudande.
  • Välj erbjudanden som har en långvarig effekt: Möjlighet till kompetensutveckling, personlig utveckling och tydliga karriärvägar är några exempel på långsiktiga investeringar.
  • Mät hur det går: Använd nyckeltal för att regelbundet stämma av hur nöjda medarbetarna är och hur hög personalomsättning företaget har.

Vilka är fördelarna med Employee Value Proposition?
Det finns flera fördelar som till exempel: enklare rekrytering, kostnadsbesparingar tack vare minskad personalomsättning och mer engagerade medarbetare.

Employee Value Proposition vs. Employer Brand

Att formulera företagets EVP ligger nära arbetet med ert arbetsgivarvarumärke (Employer Brand) som handlar om hur ni vill uppfattas som arbetsgivare. Genom att vara tydliga med hur ni är som arbetsgivare, kommer ni också att attrahera medarbetare som har liknande värderingar. Det brukar vara fördelaktigt för att få medarbetare att stanna över tid.

  • Employee Value Proposition är det faktiska erbjudandet till de anställda (vad man får).
  • Employer Brand handlar om hur företaget uppfattas som arbetsgivare av både nuvarande anställda och potentiella kandidater.

Employee Value Proposition är en del av Comp & Ben-arbetet

Syftet med ett strukturerat arbete med Compensation & Benefits är att ni ska attrahera och behålla rätt kompetens inom företaget genom att arbeta med ersättningar och förmåner.

En del av det arbetet kan också omfatta Employee Value Proposition. Syftet med ett bredare värdeerbjudande är att ni som arbetsgivare kan erbjuda något som medarbetare verkligen värderar högt.

  • För en högt uppsatt chef är kanske inte löneökning det viktigaste, istället är det extra semester som lockar.
  • För kundtjänstmedarbetaren med en sjuk anhörig är det guld värt att kunna välja om arbetet sker på kontoret eller på annan plats.
  • För den stressade säljaren är utökade friskvårdsförmåner och träning på arbetstid en riktig deal, eftersom det sällan blir tid för träning efter långa arbetsdagar.

I grunden handlar det om att matcha behov med rätt erbjudande. Om ni behöver hjälp kan ni alltid prata med oss om möjliga ersättningsmodeller inom ramen för ert Comp & Ben-arbete.

 

 

Kunskap, tips och nyheter direkt till din inkorg!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev →

 

Så bygger ni en jobbarkitektur

Så bygger ni en jobbarkitektur

Är det dags att bygga en jobbarkitektur? Frågan har seglat upp på många företags agenda i samband med lönetransparensdirektivet. I den här artikeln förklarar vi hur ni kommer igång.