Checklista – design och implementering av bonusprogram

Bonus används som styrmedel, för att tydliggöra prioriteringar och motivera såväl företagsledningen som chefer och medarbetare att prestera bättre. Bonus har fördelen av att vara en rörlig kostnad för företaget som varierar utefter lönsamheten. Här följer en checklista som hjälper dig med strategi, design och implementering av bonusprogram.

  • Vad är syftet med ett bonusprogram?
  • Vilka anställda ska omfattas av bonusprogram? Ska programmet utformas olika för olika grupper av anställda beroende på nivå i organisationen?
  • Vad erbjuder konkurrenterna och hur ser det ut på marknaden i övrigt? Hur vill ni som företag positionera er i förhållande till marknaden?
  • Vilka finansiella mål och icke-finansiella mål bör ni ha? Hur ska fördelningen/viktningen se ut mellan målen?
  • Hur bör de finansiella målen mätas? Resultatet globalt – för landet – för funktionen?
  • Ska ni ha individuella mål och/eller gemensamt mål för teamet/funktionen? Vad är bäst kopplat till företagets övergripande mål?
  • Hur ska bonusintervallen se ut? Min-Taget-Stretch
  • Sätt ett tydligt ramverk:
    – Hur mäts målen, på årsbasis eller halvår/kvartal?
    – Vilka kriterier måste vara uppfyllda på företagsnivå för att bonus ska betalas ut?
    – Bonustak, dvs. hur stor bonus kan maximalt utgå? Olika bonustak för olika yrkesgrupper?
    – Återkallande av bonusprogrammet, är det möjligt? När och hur går det till? Vad lovar ni?
    – Utbetalning av bonus (antal ggr/år, när under året, hur hanteras bonus till medarbetare som börjat sin anställning under året etc.)
    – Bonusprocessen – hur ser den ut? Ansvar, kontroll och kommunikation.
  • Undersök, utvärdera och ta beslut om vilket verktyg/system som ska stödja hanteringen av bonusprocessen.
  • Hur och när ska utvärdering av bonusprogrammet ske? Hur ser processen ut för att förändra bonussystemet?
  • Hur ska ni kommunicera kring bonus så att det blir tydligt hur programmet ser ut och hur medarbetarna kan påverka resultatet?

Slutligen, förenkla! Gör designen av bonusprogrammet, processen och kommunikationen så enkel och tydlig som möjligt. Om deltagarna i bonusprogrammet inte förstår hur det är uppbyggt och hur de kan påverka sin bonus, kommer programmet troligtvis inte heller skapa det incitament som var målet.

 

En sak är säker gällande design av bonusprogram, samma modell fungerar inte för alla verksamheter. Hör av dig till oss om ni behöver stöd i arbetet med att designa ett bonusprogram som är rätt för er.

 

Kunskap, tips och nyheter direkt till din inkorg!

Registrera dig för vårt nyhetsbrev →

 

Engagera era chefer i lönefrågor – hela året

Engagera era chefer i lönefrågor – hela året

Många chefer är bara involverade i lönefrågor vid den årliga lönerevisionen. För en mer rättvis och genomtänkt löneprocess bör HR integrera lönefrågor i chefers arbete året runt. Här får du tips på hur det kan gå till.

Fyra frågor om bonusprogram

Fyra frågor om bonusprogram

För att motivera sina anställda och uppmuntra goda prestationer kan företag använda sig av bonusprogram. I denna artikel svarar Mattias Klefbäck, grundare av RewardSmarter, på några vanliga frågor om bonus.